Copywriting – jeden z coraz bardziej popularnych zawodów, choć nadal niszowy. Często ludzie nie wiedzą, kim jest copywriter i na czym polega jego praca. A praca ta jest ciekawa, przyjemna – dla osób to lubiących – i co najważniejsze, może przynosić sporo korzyści finansowych!
Praca przez Internet, czyli przepisywanie tekstów
Copywriting to nic innego, jak pisanie tekstów na zlecenie. Teksty mogą dotyczyć dosłownie każdego tematu: od mody i urody, przez kulinaria, architekturę, budownictwo, zdrowie, medycynę, do sportów, techniki czy technologii. Wszystko, o czym można pomyśleć, może stać się tematem dla copywritera.
Copywriting to świetny sposób dla studentów, którzy pisząc takie teksty mogą sobie dorobić kilkaset złotych miesięcznie. Tak – kilkaset! Ci lepsi tekściarze są w stanie „wypisać” nawet po kilka tysięcy miesięcznie. Jednak, by tak się stało, trzeba mieć przede wszystkim sporo wolnego czasu. Niestety nic się samo nie napisze. Copywriter swoją pracę opiera na unikalnych tekstach. Co to oznacza? Otóż to, że mają mieć one indywidualny charakter i styl. Nie mogą być kopiowane od innych autorów, gdyż wówczas jest to plagiatem. Owszem, można się wzorować, inspirować napisanymi już artykułami – nie oszukujmy się, nie można mieć wiedzy samej w sobie ot tak, po prostu. Jednak pisząc należy ubierać wszystko we własne słowa, dopisywać własne przemyślenia, zbierać własne informacje i opierać się na własnym doświadczeniu. Chyba, że zlecenie dotyczy przepisywania tekstów – bo i taka forma występuje. Wówczas należy poprawić stylistykę, zwracać uwagę na interpunkcję, gramatykę, słownictwo. Tekst ma być zwięzły, schludny i na temat. Nie przejdzie tu tak zwane „lanie wody”.
Gdzie trafiają przepisywane teksty?
Napisane teksty trafiają do różnych źródeł, w zależności od długości tekstu. Na przykład mogą to być ulotki, banery, plakaty reklamowe. Mogą to być katalogi firm, opisy produktów na stronach sklepów internetowych, czy teksty na blogi tematyczne (tak – odkryjmy tę prawdę – często jest tak, że bloga prowadzi copywriter a nie osoba, która jest jego właścicielem. Owszem, ona założyła bloga, rozwinęła i… z braku czasu i ze względu na zbyt wielkie zainteresowanie, oddała pisanie tekstów copywriterom, decydując się tym samym jedynie na publikowanie tychże wpisów na stronie).
Przepisywane teksty, czy też te tworzone od nowa, mogą również być częścią spotów reklamowych w radiu czy telewizji. Ale nie tylko… Copywriter może tworzyć także scenariusze do tych reklam – a stąd już bliska droga do sukcesu.
Czy przepisywanie teksów jest opłacalne?
Tak jak wspomniano wcześniej – jest. Choć na początku nie zarabia się dużo, z czasem można wyrobić własny styl i tworzyć mnóstwo artykułów, które będą stawały się coraz lepiej płatne. Może to być zatem sposób na dodatkową gotówkę ale i pensję podstawową. Wszystko zależy od zdolności, kreatywności i chęci do pisania.