Szeroko rozumiane działania marketingowe w sieci dotyczą nie tylko firm, którym zależy na sprzedaży swoich produktów bądź usług, ale również artystów. Zwłaszcza muzyków zmuszonych do walki o fanów na niezwykle wymagającym rynku. Obecność w internecie jest nie dla nich nie tyle alternatywą, co koniecznością.
Wystarczy sprawdzić, w jaki sposób w dzisiejszych czasach „konsumuje się” muzykę. Choć płyty najpewniej nie znikną całkowicie ze sklepów, powoli stają się produktem dla bardzo wąskiego grona odbiorców. Kolekcjonerów i największych fanów konkretnych zespołów. Najwięcej muzyki słucha się bowiem w internecie, za pośrednictwem serwisów streamingowych. W dużej mierze wyeliminowały one problem piractwa, dając wielu ludziom dostęp do ogromnego katalogu za niewielkie pieniądze. Czy tak samo zadowoleni mogą być artyści?
Jak zaistnieć w sieci? O czym warto pamiętać?
Rozwój wspomnianych platform sprawił, że zarabianie na muzyce wygląda nieco inaczej. Z kilku powodów stało się trudniejsze, jednak trzeba jasno podkreślić, że obecna sytuacja stworzyła wielu twórcom okazje do zaistnienia. Jak to możliwe? Właśnie poprzez wykorzystanie wspomnianych wcześniej serwisów. Warto skupić się na zwłaszcza na takich platformach jak:
- Spotify,
- Tidal,
- YouTube,
- Vevo.
Najlepiej zadbać o obecność na wszystkich lub przynajmniej większości z nich. Do tego potrzebna jest przemyślna dystrybucja, która skupi się nie tylko na dostarczeniu poszczególnych utworów, ale też na ich właściwym wypozycjonowaniu i sprawieniu, że znajdą się one na playlistach. Zdecydowanie zwiększy to szansę na dotarcie do sporej grupy odbiorców.
Tak rozumiana sprzedaż muzyki w internecie może wydać się mocno skomplikowana i taka właśnie jest. Szczególnie gdy dodamy do tego różnego rodzaju działania promocyjne, które wymagają znajomości rynku, kontaktów i wiedzy na temat całej branży. Wszystko to sprawia, że muzycy zazwyczaj nie są w stanie zająć się tym w pojedynkę. Potrzebują wsparcia i pomocy. Gdzie ją uzyskać?
Dla wielu naturalnym wręcz wyborem wydają się agregatory muzyki, czyli podmioty zajmujące się dystrybucją oraz promocją twórczości w sieci. Ich działalność skupia się na wymienionych platformach, jak również na wielu innych kanałach, które pozwalają zaistnieć w sieci. Wsparcie ma często charakter kompleksowy, dzięki czemu twórcy mogą skupić się na tym, co dla nich najważniejsze. To zaś przekłada się na możliwość znacznie skuteczniejszej walki o nowych fanów.